lørdag 2. juli 2016

Flyg vilda fågel..


Siden Lisa Ekdahl's debut album kom ut i1994, har jeg likt en del av hennes sanger. Noen av tekstene er av det mer melankolske slaget, men det er allikevel noe lett og optimistisk der også. Kanskje ikke så rart, når melankolien danser til sambarytmer..

En av favorittene mine er Flyg vilda fågel. Den sangen begynner ofte å snurre og gå i meg,  når jeg er alene og på en rolig plass, og hvor jeg ser fugler som glir frem på vinden. Tenk å få sveve der oppe, mellom himmel og hav! For en fantastisk utsikt de må ha..

Jeg føler i grunn ikke for å fly avsted og forsvinne akkurat nå, men erfaringer i livet har gjort at jeg setter pris på det å zoome litt ut og se ting i fugleperspektiv. Det er ikke alltid like lett, når det blir litt vel mye i livet, eller tankene tar overhånd. Men når jeg får det til, synes jeg det hjelper å se ting i et større bilde. Det gir mer oversikt og perspektivene endrer seg som oftest, og av og til er det som skal til for å se en løsning, der det er mulig. Den sangen og synet av fuglene, minner meg stadig på dette, noe jeg er takknemlig for! Fokus kan bli ganske snevert og tankene u-oversiktelige, om man først har kommet inn på et uheldig spor.

Noen ganger synes jeg det kan hjelpe å fysisk komme seg opp på en høyde i landskapet også, eller se opp og ut! Se på stjernehimmelen f.eks, da blir jeg så liten og brått er ikke problemene eller utfordringene mine så store lenger heller. Det er så mye mer her, enn det små-pjattet jeg av og til lar meg styre og forstyrre av... 


Lisa Ekdahl - Flyg Vilda Fågel

Flyg vilda fågel
flyg du som kan
hade jag dina vingar då flög jag min väg och försvann
för en tid
för att besinna
besinna vad jag i mitt hjärta vill
men jag har ingen vild fågels vingar
så jag står där jag står, jag står still

flyg vilda fågel
flyg du som kan
hade jag dina vingar då flög jag min väg och försvann

Där ovan träden
är sikten fri
högt ovan marken
fjärran från disharmoni

Uppifrån, sett från molnen
syns allting i en annan dimension
Uppifrån, sett från molnen
synes problemene ta mindre proportion

Lalilalalla ladidada
ladididadadada ladadadadadada

Flyg vilda fågel
flyg du som kan
hade jag dina vingar då flög jag min väg och försvann
flög jag min väg och försvann
flög jag min väg och försvann
























Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar